Svar: Mælk/mad 10 måneder
4. februar 2022
Alder:
10 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælkebehov - dejligt at høre fra dig igen. Det lyder som om, at jeres dreng stortrives :)
Jeg vil normalt anbefale 2 flasker i alderen 10-12 måneder, og de to flasker vil ofte enten ligge før middagslur og før putning om aftenen eller aften og sen aften. Derudover vil der indgå mme i den grød og mos, som I laver til jeres dreng.
Derudover så vil han, med den alder han har, også kunne få en lille smule tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt, ligesom han også kan få ost, som også vil være med til at dække en del af hans behov for kalk. Kalk findes derudover også i f.eks. grove grøntsager som broccoli og kål.
Jeg vil altså normalt ikke anbefale, at I fjerne drømmeflasken sen aften, som I forsøger at udfase nu, men vil faktisk bibeholde denne til 12 månedersalderen sammen med flasken, når jeres dreng puttes. I løbet af dagen vil jeg anbefale, at der gives vand af kop. Man kan godt vælge at give mme sammen med morgengrøden og om aftenen, hvis man gerne vil øge indtaget af mme lidt ekstra, men som udgangspunkt vil jeg anbefale vand af kop, fordi det er vigtigt, at jeres dreng lærer at drikke vand. Det er den bedste tørstslukker.
Du fortæller dog, at I giver mme af kop til alle måltider og derudover også giver vand imellem måltiderne. I giver en flaske før putning om aftenen og er ved at trappe drømmeflasken ud - og så bruger I også mme i grød og mos. Det lyder som om, at det fungerer rigtig godt for jer, og sådan kan I naturligt også sagtens gøre. I skal ikke ændre noget, som fungerer, og det lyder som om, at jeres drengs mælkebehov bliver rigtig fint dækket på denne måde! Samtidig er det jo super dejligt, hvis han kan lære at sove igennem om natten, og I helt kan undvære drømmeflasken :)
Hvis jeres dreng samlet når op på 400-500 ml mme/mælkeprodukt dagligt (det hele tæller med både mme af kop, mme af flaske, mme i grød og mos, lidt tykmælk), og han spiser godt og varieret, så er hans behov umiddelbart dækket fint ind:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - bibehold endelig den gode rytme - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske