Svar: Mælk/mad 10 måneder

4. februar 2022

Alder:
10 mdr.

Kære Trine

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælkebehov - dejligt at høre fra dig igen. Det lyder som om, at jeres dreng stortrives :)

Jeg vil normalt anbefale 2 flasker i alderen 10-12 måneder, og de to flasker vil ofte enten ligge før middagslur og før putning om aftenen eller aften og sen aften. Derudover vil der indgå mme i den grød og mos, som I laver til jeres dreng.

Derudover så vil han, med den alder han har, også kunne få en lille smule tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt, ligesom han også kan få ost, som også vil være med til at dække en del af hans behov for kalk. Kalk findes derudover også i f.eks. grove grøntsager som broccoli og kål.

Jeg vil altså normalt ikke anbefale, at I fjerne drømmeflasken sen aften, som I forsøger at udfase nu, men vil faktisk bibeholde denne til 12 månedersalderen sammen med flasken, når jeres dreng puttes. I løbet af dagen vil jeg anbefale, at der gives vand af kop. Man kan godt vælge at give mme sammen med morgengrøden og om aftenen, hvis man gerne vil øge indtaget af mme lidt ...

Annonce

... ekstra, men som udgangspunkt vil jeg anbefale vand af kop, fordi det er vigtigt, at jeres dreng lærer at drikke vand. Det er den bedste tørstslukker.

Du fortæller dog, at I giver mme af kop til alle måltider og derudover også giver vand imellem måltiderne. I giver en flaske før putning om aftenen og er ved at trappe drømmeflasken ud - og så bruger I også mme i grød og mos. Det lyder som om, at det fungerer rigtig godt for jer, og sådan kan I naturligt også sagtens gøre. I skal ikke ændre noget, som fungerer, og det lyder som om, at jeres drengs mælkebehov bliver rigtig fint dækket på denne måde! Samtidig er det jo super dejligt, hvis han kan lære at sove igennem om natten, og I helt kan undvære drømmeflasken :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis jeres dreng samlet når op på 400-500 ml mme/mælkeprodukt dagligt (det hele tæller med både mme af kop, mme af flaske, mme i grød og mos, lidt tykmælk), og han spiser godt og varieret, så er hans behov umiddelbart dækket fint ind:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - bibehold endelig den gode rytme - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor